Nordkap 2019.5

Ferievognen i Norge, sommeren 2019.5

Fredag.D.28.6

Det har regnet og blæst det meste af natten, med nogle ret voldsomme vindstød, og vi står op til kun 8 grader og regn og blæst. Det er en fantastisk vinterferie vi er kommet på, dog uden sne, så vi skal jo ikke brokke os.

Vi kører fra Fosselv camping kl. 09,00, og i dag kører vi langs Alta-fjorden, og kører ind i Finmarken kl. 10,20, så er vi da ved at være godt nordpå.

Ferie er da ikke så ringe endda.

Vi holder en kaffe pause, ved: Alta Bjerg kunstmuseum, og kører derefter videre nordpå. Vi har tænkt os at vi vil overnatte på Russenes camping, ved Olderfjorden. Som før skrevet, er det lidt tyndt med billeder, men håber i vil tage til takke med dem der er til rådighed, efter mit lille "uheld".

Her kan i ane lidt af museet.

Uanset al vores "brok" om vejret, så er det storslået at køre op gennem dette smukke land.

Her er en Same-bolig, hvor man kan købe skind og andet godt fra Sameland.

Tørret kød, kan man vel altid få brug for, her ude i ødemarken.

Et kig ud over et smukt, men ret koldt og barsk landskab.

Vandet i det flotte vandløb, er sikkert også koldt som is.

Vi spiser frokost oppe på dette kolde fjeld, og har som man ikke kan undgå at se, vintertøj på. Udenfor er der blot 5-6 grader varmt, så det er da godt at vi har huset med.

Efter frokosten, fortsætter vi til: Russenes camping, eller Olderfjord turistcenter, som det også kalder sig. Turen er meget flot tur, og her er ikke meget trafik, selvom det jo er E6 vi kører på.

Et smukt sted at holde en frokost-rast.

Vi ankommer til Olderfjord og campingpladsen kl. 15,00, og går ind og får booket os ind. Det er ikke den bedste plads vi har besøgt, men vi finder efter lidt besvær en egnet plads til Ferievognen.

Pladsen er meget bumlet og ujævn, men vi får os en plads med udsigt ud over Olderfjorden, så kan vi da nyde den flotte udsigt.

Baderummet er ved at blive renoveret, så vi må bruge det halvfærdige efter at håndværkerne er gået. Det skal nok blive godt når de bliver helt færdige.

Vi ligger her på vandsiden på pladsen, der skilles af E6.

Her et kig ud over en del af pladsen.

Indtjekning og souvenir-butik, der ligger på den anden side af E6.

Et kig ud over Olderfjord ud af Ferievognens beskidte bagrude.

Lørdag. D.29.6

Så er det op til den sidste etape op til Nordkap. Klokken er 8,50 da vi ruller ud fra campingpladsen. Igen er der ikke meget varme i luften og det regner også, med sådan lidt skiftevis finregn og lidt mere regn.

Vi har handlet ind og vandtanken er fyldt, så vi ikke løber tør for mad og vand oppe på Nordkap-plateauet. Det er sådan at man hverken kan få strøm, eller levnedsmidler, når man først er inde på den store klippe. Det er heller ikke muligt at tømme toilettanken deroppe, så den skal man også sørge for at man får tømt inden man kører derop.

Det er virkelig en oplevelse at køre her helt oppe på toppen af Europa. Her er så smukt og barsk, så man suger landskabet til sig, mens man forundres over vores smukke planet.

Da vi desværre som jeg har skrevet har mistet alle billederne taget med kameraer her fra den sidste del af turen til Nordkap, må i tage til takke med Mariannes mobil-telefon billeder.

Vi kører gennem Nordkap tunnelen, kl. 10,15, tunnelen er 6,7 km lang, så det er en spændende tur under vandet vi får.

Nu kan i se hvor langt vi har op til Nordkap.

Hold da helt op, hvor er der mange seje mennesker til. På cykel til Nordkap? Imponerende.

Vi kører langs Porsangerfjorden,

Porsangerfjorden er 123 km lang og er Norges fjerde længste fjord. Den ligger i Finnmark fylke. Fjorden går fra Sværholtklubben i nord til Brennelv længst inde i landet. Kommunerne Nordkapp og Porsanger ligger ved fjorden

Turen er fantastisk flot, men landskabet er også meget barsk og goldt.

En lille rasteplads, og nu er her blot 3 grader varmt.

Nu er det så, at man tænker! om man skulle ha' beholdt vinterdækkene på.

Hvis vi ikke vidste bedre, så skulle man da tro, at vi er på vej på skiferie. Det sner faktisk ret meget, også mere end man lige kan se på billedet. Det havde vi nogle bedre billeder af, inden jeg lavede en brøler, efter hjemkomsten.

Så er vi nået til indkørslen til Nordkap-plateauet, nu skal vi blot betale for at være her i et par døgn. Vi kommer hurtigt ind på den golde klippe, hvor der holder ret mange rejsende, både på motorcykler, og i bo-biler, og som os med et hus på slæb. Klokken er 11,52, så vi har lidt tid til at falde til, her i snevejret, der kommer og går.

Så har vi fundet os en holde-plads, her på den massive klippe.

Efter at vi er kommet på plads, ved siden af andre nordkap-farer, kan vi slappe lidt af, med lidt frokost, mens vi kigger ud på dette smukke barske landskab vi holder i.

Klokken 15,00 klarer det op og solen bryder frem, så vi skynder os ud, så vi kan nyde at vi nu er nået til Europas top.

Vi er ret imponerede over det skue der møder os, ud over ishavet, og tager en frygtelig masse billeder, (som vi ikke har mere), men heldigvis har vi en meget lille smagsprøve fra vores telefoner, som vi kan vise her.

Solen bliver ved med at være fremme til omkring kl. 20,00, så kommer der skyer igen.

Her ser i Ferievognens chauffør, stå ved den flotte globe på Europas nordligste punkt. (med bil).

Her er så Ferievognens chef på denne smukke plet iNorge. Vi fik taget et flot billede sammen af en venlig englænder, men det er desværre blandt De bortkomne billeder, så vi er lidt delt her.

Her er en betagende udsigt, og tænk at vi står her og ser ud over nordishavet, og over mod Knivskjeldsodden, som er Europas nordligste fastlandspunkt. Vi er da også ret heldige med lyset, her kunne ha' været tåget og overskyet, men lyset er flot lige nu.

Der holder vi så i solen, det er med at nyde det.

Her ser vi de smukke runde skulpturer, der er designet af børn fra forskellige dele af verden. Disse skulpturer er faktisk meget smukke og de står som et flot symbol for fred og hedder: Jordens børn. Læs om det på linket, så kan man få en masse viden om skulpturerne.

Her kan man se navnene, og hvilke lande børnene kommer fra.

Her er den smukke figur, mor og søn, der peger ud i verden.

Efter at vi har været ude ved globen og gået lidt rundt inde i Nordkap-centret, går vi tilbage til Ferievognen og spiser lidt mad. Vi drikker også et glas brus, da det er for blæsende ude ved globen, men i kan se det fine mærke vi købte til campingvognen.

Her er kommet en del busser, med turister fra krydstogt-skibene, så der er travlt inde i Nordkap-centret. Vi bruger en del tid derinde, og er det hele igennem, med både bio, og diverse flotte udstillinger.

Her er selvfølgelig en vældig flot butik, hvor man kan købe alt mellem himmel og jord, der handler om Nordkap og Norge. Vi falder selvfølgelig også i og køber et par fine trøjer med hjem.

Her står tre trolde og hygger sig inde i Nordkap-centret.

Vi går ud igen senere og tager nogle billeder af stedet, inden det bliver overskyet, eller tåget igen. Det blæser godt nok ganske meget, så det er hamrende koldt, men heldigvis har vi en dejlig varm campingvogn vi kan søge ly i.

Koldt og flot, mens jeg tager billeder, som desværre ikke findes mere.

Vejret skifter på ingen tid, og pludsekig er det gråt og regnfuldt.

Mørkt og koldt og blæsevejr.. Dette er sidste billede vi har fra Nordkap.

Så har vi desværre ikke flere billeder at vise her fra denne kolde klippe. Vi går ind i ferievognen, og nyder at vi har det varmt og godt.

Klokken 22,00 er det slut med sigtbarheden, der vælter tågen ind over klippen, og det begynder at blæse endnu mere. Vi går til køjs og håber på en god nattesøvn, her oppe i det kolde nord.

Det bliver nu ikke en drømmenat, for det stormer med vindstød. der er så voldsomme, at det lyder, og føles som om en kæme er ved at kaste rundt med vognen. Vi får kun sovet sådan sporadisk, og kl 3 om natten vækker Marianne mig, og siger at nu må jeg altså komme ud af fjerene.

Det buldrer og brager i vognen, og da jeg kigger ud, vælter det ned med sne, altså en regulær snestorm er i gang. Varmen er også gået ud, der er sikkert blæst sne ind i luftindsugningen under vognen, så den er gået ud på grund af luftmangel. Vi har kun 13 grader inde i vognen, men jeg får gang i varmen igen, og så går vi i seng, med håbet om at vi ikke blæser til Svalbard i løbet af resten af natten. Den autocamper der ligger ved siden af os, har et tykt lag sne på siden, så der er gang i den.

Søndag. D.30.6

Vi står op til kulde og en stiv kuling, så det er da en underlig måde at tage på sommerferie på. En stor del af de autocampere, der holdt ude ved klippekanten, med udsigt ud over ishavet, er i løbet af natten flyttet ind bag alle vi andre, der ligger midt på klippen. Det har nok rystet for meget der ude på kanten, hvor vinden er kommet susende op nede fra dybet.

I løbet af formiddagen går vi op i Nordkap-centret og nyder kaffe med vafler til, det er lidt fantastisk at sidde og kigge ud over det store kolde og ugæstfri hav her inde fra varmen.

Vi har købt ophold her på klippen i 48 timer, men vi vælger at køre her fra i dag, da vejret ikke er så godt, og det blæser en halv pelikan, og tågen ind imellem vælter ind. Klokken 11.30 kører vi ned over, i blæst og kulde, men det går fint, og snart bliver vejret mere roligt, og vi kan nyde den barske smukke tur ned fra Europas nordligste trafikbare punkt.

Dejligt at vi kan smutte væk fra det voldsomme vejr.

Vejret bliver da noget bedre, efter at vi er smuttet ned fra den barske klippe.

Vi gør holdt, ved en sølvsmed, på vej ned fra Nordkap.

Marianne køber sig et par meget fine sølv-øreringe, og jeg nyder det nu, meget flotte vejr.

Vi kører ned til både bedre vejr og en meget dejlig camping-plads, hvor det er nærmest sommerligt vejr. Pladsen hedder: Stabbursdalens resort, og den ligger ned til en ret kendt elv, nemlig: Lakseelv, som skulle være ret god for laksefiskeri.

Vi nærmer os vores overnatnings-sted, og nyder turen gennem det smukke landskab.

Så er vi kommet til campingpladsen, og går en tur langs elven, mens vi nyder at varmen er fundet.

Her ser i skiltet til pladsen, som vi gerne vil anbefale, her er ganske fint at tage en overnatning.

Her kan i se helt nøjagtigt hvor vi er i verden.

Her er nogle ret flotte hytter, i forskellig størrelse.

På pladsen, ligger der en meget flot trækirke, i en fin oval facon. Desværre igen, her vi ikke flere billeder af stedet, men kirkan er meget flot både ude og inde.

Her er så det eneste billede, som vi har af os selv og pladsen vi ligger på. Vi hygger os ret meget her på pladsen, det er dejligt at der ikke er hundekoldt, og blæsende mere.

Aftenen går med afslapning og en rask gåtur, inden vi går til køjs, så vi er friske til i morgen.

Så er vi desværre udgået for billeder for resten af vores rejse til Nordkap og videre ned gennem Finland og Sverige. Vi skriver derfor kort om resten af ruten, så i kan læse, hvor vi har været, og hvilke pladser vi har ligget på.

Mandag. 1.7

Vi kører fra Stabbursdalen klokken 9,50 i fint vejr, sol og 15 grader. Holder ind i: Karasjok, og ser den ældste trækirke i Finmarken, opført i 1807. Kirken er den eneste der ikke kom til skade under 2 verdenskrig, men desværre er den ikke åben, så vi kan ikke komme ind og se den endvendig.

Vi kører også ind til :Sapmi' park, men vil ikke betale 400 kr for at komme ind i selve parken, så vi går en tur i butikken, og studerer alt det man kan købe.

Vi overnatter på Arctic motel og camping i Kautokeino, sammen med nogle få andre rejsende campister.

Inden vi går til køjs, er vi lige inde og se: Juhl sølvsmedie, den har vi hørt rigtig meget om, så den måtte vi besøge. Det er som at komme ind i en anden verden, når man går rundt i det smukke hus, men desværre har vi jo mistet billederne derfra.

Tirsdag. 2.7

Videre gennem en lille del af Finland, hvor vi lige er inde i en Finsk butik, med sjove Finske ting. Marianne køber et flot Ren-skind, hos en lokal Ren-farm, som vi holder en pause ved. Vi overnatter på: Karesuando camping.

Vi besøger Karesuando knivfabrik, og jeg køber en flot kniv, af den flinke mand, der passer gesjæften i dag.

Onsdag. 3.7

Kører fra Karesuando, kl. 9,40, og ned gennem det øde landskab, til Sveriges koldeste by: Vittangi. Vi er i byen kl. 12,00, og kigger lige på en fin kirke, inden vi fortsætter mod byenb Pajala, af vej 395. Der skulle efter sigende være en del rener, at møde på den vej.

Det viser sig at holde stik, vi møder de flotte dyr flere steder undervejs, så det passer hvad vi har læst os til. Vi ankommer til: Pajala camping, der ligger på Rute 99, kl. 15,00 i det dejligste vejr, og får en god modtagelse, med information om at der skal afholdes marked i byen, d. 5-6 juli, og det er det største marked i nord-Sverige. Det betyder at vi kun tager 1 overnatning på pladsen, da der bliver voldsom trængsel i byen.

Torsdag. D.4.7

Op og videre af rute 99, mod: Haparanda, der ligger på toppen af den Botniske bugt. Vi kører fra pladsen kl. 09,15 og har godt 180 km foran os. Vi kører langs den smukke Tornedals-elv og gennem mange ganske små samfund, og er også så heldige at der pludselig står en flot Ren' og studerer os, midt på vejen.

Kommer forbi Polarcirklen i Sverige, hvor vi gør et kort holdt, og tager nogle billeder, der jo som før skrevet er væk igen.

Ankommet til: Haparanda camping, i løbet af eftermiddagen, og får os en god plads, på den meget hyggelige campingplads.

Vi hygger os og slapper af med en fantastisk udsigt ud over den meget flotte Torne-elv. Spiser til aften på pladsens hyggelige restaurant, hvilket vi godt kan anbefale. Resten af dagen slapper vi af, med en god gåtur, og aftenhygge i ferievognen.

Fredag.D.5.7

Op til dejligt vejr, med 17 grader og kun lidt overskyet. Vi vil i dag køre videre til: Piteå, hvor der er godt 175 km til,hvilket jo ikke er noget at regne.

Haparanda har forøvrigt de dårligste veje, som vi har oplevet i en by nogensinde, så vi kører meget forsigtigt ud af byen.

Vi ankommer til: Vestre kajens camping, i Piteå, efter en fin tur ned langs den Botniske bugt, i løbet af eftermiddagen.

Pladsen ligger meget flot ved havnen i Piteå, og her er fyldt med store autocampere, hvoraf 95% er fra Norge, og så er der en ganske lille del campingvogne, flest fra Sverige, og så lige os fra Danmark.

Lørdag. D.6.7

Marianne holder store vaskedag i dag, da hun er så heldig at får vasketid fra kl. 10,00 til 12,30, så kan jeg få bygget rede sådan i det små, da vi vil blive her i nogle dage.

Vi er også en tur oppe i byen, der jo blot ligger et stenkast fra campingpladsen. Piteå er en fin by, og her er en del fine gamle huse, og også mange gode special-butikker, så shopping-lystne turister kan få lysten til nye indkøb styret.

Om aftenen kører vi en lille tur ud til Piteå-elven og nyder det dejlige vejr, inden vi skal til køjs og ha' ladet op.

Søndag. D. 7.7

Op til dejligt vejr og afslapning ude under solsejlet. Der  er i dag et lille marked på pladsen, med hem-sløjd, hvor man kan købe en masse hjemmelavede smykker, og træting, som er lavet af lokale. Det er meget hyggeligt, sådan et marked, og priserne er ganske lave på mange af de flotte ting der sælges.

Vi besøger: Piteå bådmuseum, der ligge lige ved pladsen, det kan anbefales. Om eftermiddagen kører vi til en gårdbutik, Alter hedens, den ligger mellem Piteå og Luleå, ved Norrfjäden, og siges at være Sveriges eneste rabarberi.

Det er en kæmpe oplevelse at besøge den gårdbutik, og det kan ikke anbefales nok, hvis man er så heldig at være på de kanter.

Efter gårdbutikken kørter vi en tur til: Älvsbyn, hvor man fremstille træhuse til hele Sverige, det er en kæmpe hus-fabrik, der bygger fine træhuse, til fornuftige priser, hedder Älvsbyhus.

I byen er der en lille bygd, med meget gamle træhuse, eller som det også er, en gammel kirkebygd, det er ret interessant at gå rundt mellem De meget gamle huse, fra en anden tid.

Mandag. D.8.7

Op til lidt koldt vejr, men solen skinner heldigvis. Vi hygger over morgenmaden og nyder at vi har ikke er afhængig af klokken.

Vi kører en tur ind til: Storforsen, der ligger inde i nærheden af indlandsvejen, der går op til Norge, og vi har godt 88 km dertil.

Det er et fantastisk syn, der møder os, da vi holder foran det flotte hotel, der ligger neden for forsen. Vi parkerer bilen og går ind i området ved det: fantastiske vandfald. Her er meget flot og vi kan sidde i fint vejr og nyde vores medbragte mad, inde på de rundslebne sten, der ligger ved fossen.

Familier holder grillhygge, og ungerne kan bade i de små vand-bassiner, der er rundt omkring på klipperne, det er ganske flot og meget hyggeligt.

Vi går også en tur ind i det område, hvor skovarbejderne har boet og arbejdet, langs elven, det kan vi også godt anbefale, her er mange flotte gamle træhuse, fra en svunden tid, så man kan se hvordan livet var i en nok mere barsk tid.

Turen hjem til pladsen går gennem en nationalpark, og over Langträsk, det er en meget hyggelig tur. Aftensmaden indtager vi på pladsens restaurant, hvilket er første gang i ferien, at vi spiser ude, så det må være velfortjent.

Tirsdag. D.9.7

Vi slapper af i dag, og bliver i Piteå, og nyder det fine vejr. Frokosten indtager vi oppe i restauranten på pladsen, de har nogle lækre fisketallerkener, som vi kan sidde og nyde ude i det gode vejr.

Resten af dagen går med at handle ind til den videre færd, og gøre klar til at køre videre i morgen. Som en god afslutning på dagen, går vi en lang tur ind til Piteå, og den meget fine park der er i byen.

Får afregnet, og betaler 1700 Svenske kr, for de 5 overnatninger, og så er det godnat og sov godt.

Onsdag. D.10.7

Vi er tidligt oppe, allerede kl. 06,00, og vi er klar til at køre fra Piteå, kl. 7,15. Vejret er fint, godt 15 grader, og sol. Vi kører ned langs den botniske bugt, ned til omkring Sundsvall, og beslutter at fortsætte til Hudiksvall, hvor der skulle ligge en ok plads.

Pladsen er fin og hedder: Malnbadens camping, og den ligger blot 4 km fra centrum af Hudiksvall. Vi ankommer efter godt 590 km, på udmærkede veje, og uden en masse trafik. Kommer hurtigt på plads, så vi kan slappe lidt af efter den lange tur.

Marianne er så uheldig at fovride foden, ret kraftigt, så det bliver mig der må lave aftensmaden. Det klarer jeg selvfølgelig, mens min stakkels frue, sidder og har meget ondt i sin fod.

Der sker ikke mere i dag, så godnat og sov godt.

Torsdag. D.11.7

Op og videre ned mod Stockholm, hvor der er 300 km til. Vi ved ikke helt hvor langt vi vil køre i dag, men det går ganske hurtigt, da det er motorvej vi kører på.

Vi vælger en plads. der hedder: Skokloster camping, da vi er kommet tættere på Stockholm, og ankommer til pladsen, kl. 15,00. Vi betaler for to overnatninger med det samme da vi tjekker ind, og får en udmærket plads, med udsigt ud over Mäleren. Pladsen ligger nord for Stockholm, mellem Uppsala, og Enkøbing, den er udmærket og man er ved at renovere flere steder. Restauranten er nyrenoveret, mens baderummene er noget ældre.

Fredag. D.12.7

I dag kører vi på tur til en by, der hedder: Sigtuna, blot for at hygge lidt. Sigtuna skulle være den by der er mest planlagt, og den er fra år 980.

Det er en fin by, bortset fra at det begynder at regne mens vi går tur i den flotte handelsgade; Storgatan. Vi har heldigvis paraplyer med, så vi slipper for at blive gennemblødte.

Senere kører vi ud og ser på Skokloster slot, hvor vi nyder en kop slotskaffe, efter at vi har set på den meget flotte kirke, og slotsparken, helt sikkert et besøg værd.

Lørdag. D.13.7

Afgang fra Skokloster camping Kl. 10,30, og kører ned mod Katrineholm, ca 130 km, videre over Flen og ender med nede på: Norrköbing camping, kl 14,30.

Vi får en meget venlig modtagelse, og får hurtigt sat vognen op, og så kan vi få os en opstillings-øl, efter det hårde slid.

Vi skal også lige ha' rørt stængerne, så vi går ned til Motala-strømmen og nyder den fine natur.

Senere kører vi ind til: Norrköbing og går en tur i byen, ser blandt andet den gamle papirfabrik og det flotte vandfald, der er midt inde i byen.

Vi tager et par Pizzaer med hjem og nyder i vognen, så slipper vi for at fabrikere mad i dag, og får et strejf af Italien, det er nemlig Italienske pizzaer vi har købt på en restaurant.

Søndag. D.14.7

Vi skal igen på farten og kører fra pladsen kl. 10,00, mod Borensberg, hvor der skulle være en fin campingplads, eller to.

Vi kører lige omkring Bergs Sluser, men der er så mange biler, at vi ikke kan komme til at holde med campingvognen, så vi kører videre mod Borensberg.

Vi får os en god plads på: Strandsbadets camping, der ligger flot ned til vandet. Det er en af de hyggeligste pladser vi har ligget på, på denne tur, så den må vi absolut anbefale at man besøger, hvis man kommer her til.

Vi får os en rigtig god plads, selvom her er fyldt næsten helt op, og sidder snart under solsejlet og hygger os i det dejlige vejr, her er 24 grader, så vi er helt høje af sommerglæde.

Vi går en tur ned til byen, og ser på de mange lystbåde, der er på vej gennem Göta-kanalen, de ligger og venter på at komme gennem sluserne i morgen, og det giver gode minder fra vores egne ture til Sverige i vores sejlertid.

Mandag. D.15.7

Godmorgen til jer! Trals at vi ikke kan give nogle billeder med her fra sidste del af vores sommertur. Håber i hænger ved, for i dag kører vi til: Bergs Sluser, nu har vi ikke slæb på, så bliver det nok nemmere at finde parkering til bilen. Bergs sluser består af 7 sluser, så bådene løftes højt op i landet, nede fra søen Roxen.

Efter slusebesøget kører vi en tur til byen Motala, hvor vi parkerer på havnen i silende regn. Heldigvis tæt på en god restaurant og museum, hvor vi spiser lidt god frokost, og besøger det flotte museum, hvilket vi gerne anbefaler, det er meget flot og sjovt.

Tirsdag. D.16.7

Så vil vi en tur til Lindkøbing, vi skal jo se noget storby, nu vi har været på "landet" under det meste af turen. Lindkøbing er en meget hyggelig by, som de fleste svenske byer, så vi hygger os meget under besøget. Vejrguderne mente dog på et tidspunkt, at vi har hygget nok og sender en masse vand ned i hovederne på os.

Derfor sneg vi os ind på System bolaget og købte os et par flasker god hvidvin, så vi ikke går ned på det. Hjemme igen griller vi lidt, og hygger resten af aftenen, som man kun kan på en camping-ferie.

Onsdag. D.17.7

Så er det tid at komme videre, vi kører fra den dejlige plads kl. 10,15 ned mod Vimmerby. Der er ikke mere end omkring 120 km, så vi behøver ikke at stresse afsted.

Vi nyder turen meget i det fine vejr, og holder pause hvor vi kan købe lækre jordbær ved en hyggelig vejbod. Vi kører til en plads, der hedder: Hultsfred camping,  der ligger 25 km syd for Vimmerby, ved en dejlig sø.

Vi kan nu mærke at vi er kommet godt sydpå, her er tryk på og mange der skal tjekke ind. Vi er så heldige at vi får det sidste strømstik, så hvor vi vil ligge bestemmer vi selv, skal bare finde det ledige stik.

Vi kommer på plads og kan nu nyde nogle dage på en rigtig dejlig plads, der er fyldt med børn og voksne af alle mulige nationaliteter.

Trods at pladsen er fyldt helt op, er her ikke en masse råben og støj, og ved køkken og baderum er der kø, med en overraskende god kø-kultur, hvor folk hygger og snakker sammen.

Vi slapper godt af og griller vores aftensmad, omgivet af en masse glade familier, med mange små børn, der nyder at være på ferie.

Torsdag. D.18.7

En ny dejlig dag her i Sverige, med varme og sol. Det nyder vi med stor fornøjelse, efter det kolde Norge. Formiddagen nydes i solen sammen med en hulens masse glade børn, og deres forældre, her er en skøn stemning af sommer og ferie.

Eftermiddagen bruges med en tur til: Bulderby, og en anden by, der så fint hedder: Mariannelund, så kommer vi ikke nærmere slægts-skab med min Marianne Lund.

Bulderby er ret hyggelig, og er så Svensk, som noget kan blive, så vi nyder hyggen i det lille bitte samfund. Mariannelund er ret kedelig, men her er et bolchekogeri, så vi kan købe lidt lækre bolcher med os hjem. Vi er lige en tur i Vimmerby, og gå rundt i byen, som er meget hyggelig, inden vi kører tilbage til campingpladsen.

Resten af aftenen går med at nyde alle vores camping-fæller, med de glade unger, der nyder sommeren så meget her på pladsen.

Fredag D.19.7

Videre må vi, så i dag kører vi ned mod glasriget og er ved Kosta Boda ved middagstid. Vi besøger både glasbruget og butikkerne, som her er ret mange af, men holder os i skindet, og beholder muldvarpeskindet i lommerne.

Efter besøget i Kosta Boda, kører vi videre til Ryd, som er en lille by der ligger i Tingsryd kommune. Her tjekker vi ind på:Norraryds camping, på den sidste ledige plads, så vi er ret heldige.

Pladsen er udmærket, så vi nyder resten af dagen i det fine vejr, og smutter lige ind til Ryd og sonderer byen, inden vi skal til køjs.

Lørdag D.20.7

Igen står vi op til dejligt vejr, så vi kan nyde morgenmaden ude i den friske luft. Vi kører en tur til Svängsta og tjekker ABU, fiskeshoppen ud, her er fyldt med lækkert fiskegrej, til ret rimelige priser, så jeg supplerer mit udstyr, med lidt nyt endegrej så jeg ikke går ned på udstyr.

Vi besøger i eftermiddag gamle venner, helt fra min spæde barndom, Inga og Kalle, som bor i Ryd. Vi bliver modtaget på den dejligste måde, og nyder rersten af dagen med skøn grillmad, og råhygge i den helt store stil. Det er så dejligt igen at se Inga, som har været en stor del af min barndom, og som bare er helt sig selv, TAK FOR DEJLIG SELSKAB: INGA OG KALLE:

Vi er lige med dem på en lille køretur i Deres gamle Volvo 950, som han Kalle ikke nænner at skille sig af med, selvom den har rullet mere end 500 tusind km.

I dagligdagen bruger de dog Deres BMW 530 et eller andet, med en stor motor. Biler er jo ikke så dyre her i Sverige som hos os i Danmark.

Vi er tilbage på campingpladsen kl 20,00 og hygger os på pladsen resten af aftenen.

Søndag D.21.7

I nat har det regnet en del, men vi står op til fint vejr, med 20 grader og sol. Vi holder flyttedag og kører ned i nærheden af Karlshamn, til en plads vi har besøgt før. Pladsen hedder: Langsjønäs camping og Stugby, den ligger i Asarum ved Karlshamn. vi har såmænd blot 35 km, så vi har tid til at tage det roligt og nyde turen ned gennem det smukke område af Sverige.

Vi tjekker ind på pladsen kl. 12,00, men her er så mange mennesker, så vi får desværre en plads lige midt i mellem servicehuset, og en hulens masse turister.

Vi føler os noget omringet og folk går ind gennem vores parcel og glor ind i campingvognen, mens børn spiller bold frem og tilbage mellem vognene.

Da der ankommer en autocamper, der holder så tæt på os med snuden, at vi næsten kan klappe den, er vi vist ved at køre træt.

Vi går os en tur på pladsen, mens vi snakker på om de mange dejlige dage vi har haft i lavsæsonen, her på pladsen.

Efter at vi har spist aftensmad, siger jeg til Marianne, at vi må snakke om noget vigtigt?? Hun tænker! hvad nu?? men da jeg spørger om ikke vi skal køre hjem i morgen, så er svaret meget kontant, jo det skal vi, så er det afklaret.

Mandag. D.22.7

Vi står lidt tidligt op, så vi kan komme afsted i ordentlig tid, og klokken 09,00 kører vi fra pladsen. Vi har 470 km hjem, så det er jo ikke noget at snakke om, da der er motorvej hele vejen hjem, på nær nogle få km.

Det rulle som det skal og snart kører vi over Øresund og fortsætter mod storebælt.

Vi holder hjemme kl. 16,40 efter en fantastisk dejlig og (kold) tur op gennem Norge til Nordkap, og ned gennem Finland og Sverige, langs den botniske bugt. Vi har kørt 8900 km, så bil og campingvogn er blevet brugt ganske meget.

Vi vil gerne takke alle dem der følger os på vores rejser med campingvogn, det giver inspiration og glæde til at fortsætte med at lave vores rejsebeskrivelser, som vi oplever turene.

Venlige campinghilsener.

Marianne og Ove.

Copyright. Ferievognen.dk     Ove Lund.           Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.